Hvordan virker laser?

• Tilheling

Laserterapi akselererer den naturlige helings-prosessen. Dette skjer ved alle akutte skader som f.eks. forstuvninger, leddbåndsskader, slag og støt.

• Normaliserer

Ved ensartete gjentatte bevegelser over-belastes vevet og den karakteristiske reaksjon er inflammasjon. Dette er tilfelle ved f.eks. tennisalbue, golfskulder, musearm. Laserterapi reduserer denne auto-immune reaksjon og normaliserer vevets tilstand.

• Lindrer

Laserterapi virker smertelindrende ved å trigge dannelsen av endorfiner – kroppens egne morfiner, ved å dempe vevets auto-immune reaksjon og ved å redusere ødem. Smerten lindres så å si øyeblikkelig.

• Styrker

Laserterapi styrker det naturlige immunforsvar og bekjemper svært effektivt betennelsestilstander, enten de er forårsaket av bakterier eller virus.

• Stimulerer

Laserterapi stimulerer intenst dannelsen av kollagent vev. Alle sår, spes. operasjonssår, tilheler mye raskere og med mindre, lite synlig arrdannelse.

Vil du vite mer om laser og ultralyd?

Kontakt oss!

LASER

Medisinsk laser er en risikofri og smertefri metode for å behandle smertetilstander i muskler, sener og ledd, samt at man kan behandle enkelte infeksjoner. Laser apparatet sender ut et laserlys med en bestemt bølgelengde. Medisinsk laser stimulerer aktiviteten i cellene til å lege seg selv.

ULTRALYD

Terapeutisk ultralyd brukes for å øke sirkulasjonen til et skadet område. Ulike frekvenser når

ulike dybder av bløtvev, slik at fysioterapeuten kan arbeide med bestemte strukturer. Ultralyd har vist seg å ha en positiv effekt på pasienter både med akutte skader og kroniske betennelser.

Effekten av ultralyd vurderes oftest som en termisk effekt, men kan også ha en ikke-termisk effekt. Målet med behandlingen er å øke sirkulasjonen i det skadede vevet for å bedre tilhelingen, Den terapeutiske effekten (behandlingseffekten) av økt vevstemperatur er en økt cellemetabolisme og en økt energiomsetning. Den terapeutiske ultralyden som benyttes av fysioterapeuter, ligger på mye høyere doser enn de som brukes under diagnostiske ultralydundersøkelser av leger og fysioterapeuter.

Pasienten kan kjenne prikking/murring i vevet som behandles, det kan også kjennes litt varmt.

Behandlingen skal ikke være smertefull!